جراحی لوزه

لوزه جزء شایع ترین نقاطی از بدن می باشد که دچار عفونت شده و بدین ترتیب سبب بروز مشکلات بسیاری در کودکان می شود. از این رو رایج ترین عمل در بین کودکان جراحی لوزه بوده که در طی آن لوزه سوم برداشته خواهد شد. به طور کلی لوزه ها می توانند اندازه های مختلفی داشته باشند که از متشکل از توده ای با بافت نرم هستند. زمانی که دهان باز می شود ، لوزه های کامی به خوبی قابل مشاهده هستند اما لوزه سوم پشت بینی قرار داشته و تنها با استفاده از ابزار به خصوص قابل رویت می باشند.

لوزه ها یکی از مهم ترین اعضای بدن هستند و اولین خط دفاعی سیستم ایمنی بدن محسوب می شوند. در واقع زمانی که باکتری یا ویروس ها قصد ورود به بدن را دارند ، ابتدا به سد لوزه ها برخورد می کنند.

اما ممکن است این سد دفاعی نیز دچار عفونت شود و در برخی موارد بیش از حد بزرگ گردد. آبسه اطراف لوزه ، ورم لوزه مزمن ، عفونت ، درد ، بوی بد دهان و سرطان لوزه از مشکلاتی هستند که برای لوزه پدید می آید. در این شرایط ممکن است پزشک برداشتن و جراحی لوزه را صلاح بداند چرا که در این حالت برداشتن لوزه بهتر از نگه داشتن آن است.

برداشتن و جراحی لوزه

هنگامی که مصرف آنتی بیوتیک اثرگذار نباشد و عفونت لوزه سایر نواحی اطراف آن را درگیر کند و عفونت به گوش هم برسد، باید نسبت به برداشتن لوزه اقدام شود. چرا که ممکن است میزان مایع در گوش میانی افزایش یابد و به صورت موقت فرد شنوایی خود را از دست بدهد.

التهاب لوزه و علائم آن

یکی از شایع ترین علائم لوزه ، التهاب است ؛ اما از دیگر علائم آن می توان به موارد زیر اشاره نمود :

• بلع دردناک
  • متورم شدن غدد لنفاوی گردن
  • قرمز شدن بیش از حد لوزه ها
  • تغییر صدای خفیف به دلیل تورم
  • ایجاد پوشش زرد یا سفید در لوزه ها
  • گوش دردی که همراه با گلو درد باشد.

علائم بزرگ شدن لوزه سوم

غالبا افرادی که در تنفس با بینی خود دچار مشکل هستند ، لوزه سوم بزرگی دارند. این افراد ممکن است در حین خواب نیز آشفته شوند. از دیگر علائم التهاب ، آدنوئید و بزرگی لوزه ها عبارتند از :

1. خرخر شبانه
  2. عفونت مکرر گوش
  3. بی قراری در خواب
  4. تنفس از طریق دهان
  5. مکث تنفس در خواب
  6. آبریزش مزمن بینی
  7. تنفس پر سر و صدا در روز
  8. و انسداد بینی به هنگام صحبت کردن

اهداف جراحی لوزه

جراحی لوزه ها برای درمان موارد زیر انجام می شود :

• بروز عفونت و التهابات مزمن و شدید در لوزه
  • بروز خونریزی لوزه ها
  • از بین بردن بیماری های ناشی از لوزه بزرگ
  • بیماری های نادر در ارتباط با لوزه

عمل جراحی لوزه

به دلیل سرپایی بودن عمل جراحی لوزه، بیمار معمولا می تواند همان روز مرخص شود. ولی در صورتی که جراحی بر روی کودک صورت گرفته باشد یا مشکل خاصی در هنگام جراحی رخ دهد، ممکن است نیاز باشد بیمار یک شب در بیمارستان بماند.

این عمل با بیهوشی عمومی صورت می گیرد. در این عمل ، جراح به کمک تیغ جراحی لوزه ها را خارج می کند یا با به کار گیری ابزار جراحی خاص به کمک انرژی گرمایی یا امواج صوتی به تخریب بافت ها می پردازد و همچنین ، مانع از خونریزی در هنگام عمل می شود.

مراقبت های بعد از جراحی لوزه

1. یک هفته بعد از جراحی برای معاینه مجدد به پزشک جراح خود مراجعه نمایید.
  2. داروهایی که برایتان تجویز شده است را مطابق دستور مصرف نمایید.
  3. سعی کنید تا حد ممکن استراحت کنید و فعالیت های سنگین انجام ندهید.
  4. در هفته ابتدایی بعد از جراحی ، از غذاهای نرم و رقیق ، بستنی و نوشیدنی های سرد استفاده کنید.
  5. بعد از غذا خوردن دهان خود را به وسیله سرم نمکی شستشو دهید.
  6. تا یک هفته از استحمام بپرهیزید.
  7. بروز مشکل در حرف زدن، غذا خوردن و احساس درد در گلو و گوش بعد از جراحی طبیعی بوده و معمولا تا دو هفته بعد از جراحی برطرف می شود.
  8. دوره نقاهت جراحی لوزه و بهبودی کامل معمولا 10 تا 14 روز طول می کشد. بهبودی بعد از جراحی در بزرگسالان معمولا طولانی تر از کودکان است.

عوارض جراحی لوزه

در بعضی از افراد ممکن است مشکلات زیر بعد از جراحی ایجاد شود :

• بروز حساسیت به داروهای بیهوشی
  • ایجاد تورم در زبان و کام