جراحی لوزه

عمل جراحی لوزه

جراحی لوزه

لوزه جزء شایع ترین نقاطی از بدن می باشد که دچار عفونت شده و بدین ترتیب سبب بروز مشکلات بسیاری در کودکان می شود. از این رو رایج ترین عمل در بین کودکان جراحی لوزه بوده که در طی آن لوزه سوم برداشته خواهد شد. به طور کلی لوزه ها می توانند اندازه های مختلفی داشته باشند که از متشکل از توده ای با بافت نرم هستند. زمانی که دهان باز می شود ، لوزه های کامی به خوبی قابل مشاهده هستند اما لوزه سوم پشت بینی قرار داشته و تنها با استفاده از ابزار به خصوص قابل رویت می باشند.( مراقبت های بعد از جراحی لوزه )

لوزه ها یکی از مهم ترین اعضای بدن هستند و اولین خط دفاعی سیستم ایمنی بدن محسوب می شوند. در واقع زمانی که باکتری یا ویروس ها قصد ورود به بدن را دارند ، ابتدا به سد لوزه ها برخورد می کنند.

اما ممکن است این سد دفاعی نیز دچار عفونت شود و در برخی موارد بیش از حد بزرگ گردد. آبسه اطراف لوزه ، ورم لوزه مزمن ، عفونت ، درد ، بوی بد دهان و سرطان لوزه از مشکلاتی هستند که برای لوزه پدید می آید. در این شرایط ممکن است پزشک برداشتن و جراحی لوزه را صلاح بداند چرا که در این حالت برداشتن لوزه بهتر از نگه داشتن آن است.

برداشتن و جراحی لوزه

هنگامی که مصرف آنتی بیوتیک اثرگذار نباشد و عفونت لوزه سایر نواحی اطراف آن را درگیر کند و عفونت به گوش هم برسد، باید نسبت به برداشتن لوزه اقدام شود. چرا که ممکن است میزان مایع در گوش میانی افزایش یابد و به صورت موقت فرد شنوایی خود را از دست بدهد.

جراحی لوزهالتهاب لوزه و علائم آن

یکی از شایع ترین علائم لوزه ، التهاب است ؛ اما از دیگر علائم آن می توان به موارد زیر اشاره نمود :

• بلع دردناک
  • متورم شدن غدد لنفاوی گردن
  • قرمز شدن بیش از حد لوزه ها
  • تغییر صدای خفیف به دلیل تورم
  • ایجاد پوشش زرد یا سفید در لوزه ها
  • گوش دردی که همراه با گلو درد باشد.

علائم بزرگ شدن لوزه سوم

غالبا افرادی که در تنفس با بینی خود دچار مشکل هستند ، لوزه سوم بزرگی دارند. این افراد ممکن است در حین خواب نیز آشفته شوند. از دیگر علائم التهاب ، آدنویید و بزرگی لوزه هاعبارتند از :

1. خرخر شبانه
  2. عفونت مکرر گوش