جراحی اندوسکوپیک سینوس

جراحی اندوسکوپیک سینوس چیست ؟

جراحی اندوسکوپیک سینوس یکی از رایج ترین روش هاییست که به منظور درمان سینوزیت مزمن مورد استفاده قرار می گیرد. در گذشته طی این جراحی ، بافت های آسیب دیده بسیار محتاطانه برداشته می شدند تا با هدف تخلیه مواد عفونی داخل سینوس ها و حفره های سینوسی ، راه ها و مسیر های جدیدی ایجاد شوند. اما در حال حاضر با توجه به پیشرفت های بسیار تکنولوژی و علم پزشکی از تجهیزات و ابزار پیشرفته تری استفاده خواهد شد.( جراحی آندوسکوپیک سینوس بندرعباس )

در واقع در روش های جدید تر متخصص گوش حلق و بینی از دستگاهی به نام اندوسکوپ استفاده کرده تا به راحتی قادر به مشاهده داخل سینوس ها باشد.

در جراحی اندوسکوپیک سینوس هیچگونه برشی ایجاد نشده و به همین دلیل بدون نیاز به بیهوشی کامل بیمار صورت می گیرد. بنابراین بیمار با تورم ، کبودی و خونریزی کمتری مواجه خواهد شد.

اهداف جراحی اندوسکوپیک سینوس

در واقع مهم ترین هدف این جراحی خارج کردن عفونت ها و ترشحات داخل سینوس هاست که باعث انسداد مجاری هوایی و تنفسی بیمار شده اند. از دیگر اهداف جراحی اندوسکوپیک سینوس می توان به موارد زیر اشاره نمود :

• بهبود وضعیت بویایی
  • درمان سینوزیت مزمن
  • کم شدن میزان ترشحات سینوسی
  • کم شدن بیماری های مربوط به سینوزیت

مزایای جراحی اندوسکوپیک سینوس

1. این روش کاملا غیرتهاجمی بوده و طی آن هیچ برشی ایجاد نخواهد شد. از این رو جای اسکار و زخمی باقی نخواهد ماند.
  2. از آنجایی که این جراحی به صورت بسته انجام می شود ، در مقایسه با سایر روش های باز ، تورم و کبودی کمتری در پی خواهد داشت.
  3. دوران نقاهت پس از این جراحی کوتاه مدت بوده و معمولا بیمار می تواند پس از انجام آن به انجام کار های سبک روزمره خود بپردازد.
  4. در جراحی اندوسکوپیک سینوس میزان خونریزی و درد بیمار بسیار کمتر از سایر روش های درمانی می باشد.

مراقبت های بعد از جراحی آندوسکوپی سینوس

• پس از عمل آندوسکوپی سینوس ممکن است از کناره های بینی با خونریزی مواجه شوید که کاملا طبیعی است و جای نگرانی ندارد. به منظور جلوگیری و قطع خونریزی می توان از قطره های موضعی استفاده نمود.
  • همچنین توصیه می شود فرد به هنگام دراز کشیدن سر خود را کمی بالاتر از زمین و پاهای خود قرار دهد تا خونریزی اتفاق نیوفتد یا احتمال بروز آن به حداقل برسد. شما می توانید برای این کار از چند بالش کمک بگیرید.
  • معمولا پزشک برای شما دارو هایی همچون آنتی بیوتیک یا کورتون ( در مواقعی که فرد پولیپ شدید بینی دارد. ) تجویز می نماید. بنابراین مصرف آن ها را جدی گرفته و فراموش نکنید.
  • در واقع هر یک از دارو ها به دلیل خاصی تجویز شده اند و مصرف به موقع آن ها حائز اهمیت می باشد.
  • ممکن است پس از جراحی آندوسکوپی سینوس ، احساس درد و ناراحتی داشته باشید. اما توجه کنید که به هیچ عنوان برای تسکین آن ها از مسکن هایی که حاوی آسپرین ، پروفن ، پیروکسی کام ، مفنامیک اسید و غیره هستند استفاده نکنید. چرا که این ها دارو های ضد انعقادی هستند که غلظت خون را کاهش داده و احتمال خونریزی را افزایش می دهند.
  • تنها داروی مسکنی که به منظور کاهش درد خود می توانید از آن ها استفاده کنید، استامینوفن ساده می باشد.
  • حتما با استفاده از سرم های مخصوص که هم دمای اتاق هستند ، داخل بینی خود را شستشو دهید. این کار بسیار مهم است و سبب استخراج ترشحات و باز شدن مجاری تنفسی می شود.
  • بدین منظور از سرنگ های بدون سوزن استفاده کرده و سرم را به داخل حفره های بینی خود پمپ کنید.
  • به صورت مرتب و در زمان های تعیین شده ، به منظور چکاپ و معاینه مجدد ، به پزشک خود مراجعه نمایید.
  • در چند روز اول پس از جراحی آندوسکوپی سینوس ، از فین کردن و تخلیه با شدت بینی خود پرهیز کنید. این کار در افرادی که عفونت و پولیپ بینی شان به اطراف چشم هایشان راه پیدا کرده ، می تواند منجر به خونریزی های داخل چشمی شود.
  • به هنگام عطسه یا سرفه سعی کنید دهان خود را باز کنید تا حجم زیاد فشار از دهان خارج شود و به بینی فشار وارد نکند.

هشدار

در صورتی که با هر یک از عوارض زیر مواجه شدید ، حتما به پزشک خود مراجعه نمایید :

1. سردرد
  2. تاری دید